چگونه به خودمان استراحت دهیم؟

16 (روانشناسی)

چگونه به خودمان استراحت دهیم؟

همه ما زمان هایی را در زندگی مان تجربه کردیم ، که کار سخت ، شکست ، ناکامی و در جا زدن ها طولانی مدت و ... آنقدر خسته مان کرده است که دیگر حتی کار های روزمره مان را هم به سختی انجام می دهیم .هنگامی که خستگی شدیدی را تجربه می کنید تصور نکنید که اگر هنوز هم به کار کردن ادامه دهید موفق خواهید شد. کار کردن در زمان خستگی تنها منجر به فرسودگی تان خواهد شد. در ادامه با انواع مختلف استراحت کردن آشنا شوید و تا بدانید به کدام نوع استراحت احتیاج دارید.


استراحت ذهنی
  استراحت ذهنی یعنی برای مدتی به مغزتان استراحت دهید. اگر احساس سردرگمی و آشفتگی می کنید ، به استراحت ذهنی نیاز دارید و باید مدتی ذهنتان را از هرگونه فکر و خیال خالی کنید. برای مدتی از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید چراکه با دادن اخبار و اطلاعات به ورودی ذهنتان ، فقط خستگی ذهنی تان بیشتر می شود . در عوض می توانید یک پیاده روی کوتاه در طبیعت یا مدیتیشن را جایگزین پرسه زدن در شبکه های اجتماعی کنید.


استراحت جسمی
زمانی که حس می کنید بدنتان به استراحت احتیاج دارد علاوه بر توجه به خواب کافی، غذای سالم، تنفس صحیح و... میتوانید هرکاری که حس می کنید برای بدنتان مفید است انجام دهید. مثلا حرکات کششی انجام دهید ، به کلاس یوگا بروید یا چرت های نیم روزی را کوتاه را امتحان کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر سعی کنید چند روزی از کار و شغلتان فاصله بگیرید و تنها به سلامت جسمانی خود توجه کنید.


استراحت حسی
استراحت حسی به معنای درگیری زیاد با حواس پنج گانه و در نتیجه خستگی می باشد. افرادی که در معرض بیش از حد کار با وسایل الکترونیکی ، انواع اصوات ناهنجار و بو های نامطبوع هستند حواس خود را بیش از حد تحریک کرده و سبب بروز مشکلات جسمی و حسی متعددی می شوند. برای غلبه بر خستگی حسی هنگام کار دقایقی را به استراحت مطلق اختصاص دهید مثلا اگر زیاد با رایانه کار می کنید هر 15 دقیقه یک بار چشمان خود را به مدت پنج دقیقه بسته نگه دارید یا سعی کنید چشم هایتان را در معرض نور کمتری قرار دهید.

 

استراحت عاطفی
استراحت عاطفی یعنی احساسات و عواطف خود را صادقانه بیان کرده و تصدیق کنید . از ابراز کردن احساسات خود نترسید و‌ آن ها را آزادانه بیان کنید.افراد معمولا بعد از یک دوره سعی بر راضی کردن دیگران ، شکست های عاطفی و یا سرکوب احساسات ، به این نوع استراحت احتیاج دارند. برای مقابله با خستگی عاطفی احساسات و عواطف خود را در یک دفتر یادداشت کنید یا با یک دوست مورد اعتماد یا روانشناس در میان بگذارید ، کسی که بدون قضاوت شما را درک کند و به احساستان گوش دهد. 


استراحت اجتماعی
بعد از یک دوره حضور پررنگ و پر انرژی در اجتماع نیاز دارید تا زمانی را با خود خلوت کنید و از اجتماعات و دورهمی ها دوری کنید.  تنهایی همیشه هم بد نیست وقتی روابط و مناسبات اجتماعی انرژی زیادی را از شما گرفته اند ، به استراحت اجتماعی نیاز دارید. برای اینکه بتوانید با خستگی اجتماعی مقابله کنید باید در انتخاب دوستان و اطرافیان خود کمی وسواس به خرج دهید . افراد منفی نگری که مدام از رویداد های ناخوشایند حرف می زنند ، انرژی تان را تا حد زیادی تخلیه می کنند.


استراحت خلاق
اگر فکر می کنید در مشکلتان گیر کرده اید و هیچ راه حلی به ذهنتان نمی رسد و یا دیگر خبری از آن ایده های خلاقانه نیست شما احتیاج دارید تا تفکر خلاق خود را بازسازی کنید طبیعت گردی ، نقاشی ، آشنایی با آدم های جدید ، مسافرت های کوتاه و این دست از فعالیت های لذت بخش باعث می‌شود تا خلاق تر شوید.


استراحت معنوی
استراحت معنوی به معنای یکی شدن با نیروی برتر است. زمانی به این استراحت احتیاج دارید که در سیل مشکلات در حال غرق شدن هستید و می دانید تلاش شما در این وضعیت هیچ چیزی را بهبود نمی بخشد. برای اثر بخش تر کردن این نوع استراحت می توانید به فعالیت های معنوی مثل عبادت کردن ، کمک به نیازمندان ، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و ... مشغول شوید.

 

چگونه به خودمان استراحت دهیم؟
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...