چگونه تغییر کنیم؟

16 (روانشناسی)

چگونه تغییر کنیم؟



خوشبختی و موفقیت رابطه مستقیمی با ساختار فکری ، نحوه رابطه مان با خود و دیگران دارد. خوشبختانه میتوان همه این ها را کنترل کرد و تغییر داد.اما چگونه؟


  ذهن خود را کنترل کنید
افکار شما تعیین کننده احساسات شما و احساسات شما تعیین کننده عمل شماست. غیرممکن است که اعتمادبه‌نفس داشته و به خودتان ایمان داشته باشید درحالی‌که هم زمان تردید دارید و مدام از خودتان انتقاد می‌کنید. تغییر افکار و از نو ساختن آن ها زمان بر است. اما قدم اول آگاهی است. افکارتان را بشناسید و از خودتان بپرسید چه چیزی در ذهن من می‌گذرد و چرا؟ آیا افکار من به من کمک می‌کنند؟ این سؤال‌ها سیل افکار شما را متوقف می‌کند تا راحت‌تر افکارتان را بازسازی کنید.

احساستان را از کارتان جدا کنید
به احساسات خود اعتراف کنید. کنترل کردن ذهن به این معنا نیست که احساساتتان را مخفی کنید یا آنها را نادیده بگیرید اما احساستان را از عملتان جدا کنید. 
به طور مثال اگر از انجام کاری ناامیدشده‌اید ابتدا به این ناامیدی اعتراف کرده آن را حس کنید اما بعد رهایش کرده و بدون اینکه اسیر احساساتتان باشید تصمیم بگیرید که چگونه کارتان را به سرانجام برسانید. مثلاً اگر دوستتان همیشه بدقولی می‌کند و این شما را عصبی می‌کند. به‌جای اینکه عصبانیت تان را نادیده بگیرید و یا دوستی‌تان را تمام کنید. درباره تأثیر این کار بر روی روابط دوستانه‌تان فکر کنید در این حالت شما دیگر با احساسات خود درگیر نیستید و می‌توانید درست تصمیم بگیرید.

  دست از مقایسه کردن بردارید
همیشه یک نفر موفق‌تر، ثروتمندتر و حتی زیباتر از شما وجود خواهد داشت. پس بهتر است تا تعریف خود را از موفقیت بدانید و بسته به اینکه چه چیزی اهمیت و اولویت بیشتری برای شما دارد. معنای واقعی نهفته در اهدافتان را پیدا کنید. معنا ابزاری قدرتمندی برای جلوگیری از مقایسه کردن است.


 هر روز زمانی را به خودتان اختصاص دهید
زمان مهم‌ترین دارایی ماست. به آنچه در درونتان می‌گذرد دقیق شوید و ببینید که واقعاً از زندگی چه می‌خواهید. ابتدای هر روز دقایق کوتاهی را به این فکر کنید که چگونه می‌توانید روزتان را سپری کنید. درباره اینکه چگونه از زمانتان استفاده کنید و اینکه چه افکاری را در طول روز پرورش دهید تصمیم بگیرید.     
دعاکردن، مدیتیشن و تمرینات ورزشی، سروسامان دادن به افکار و ... تأثیرات شگرفی در زندگی روزانه‌تان خواهد داشت.

 هر روز یک کار جدید انجام دهید 
عادات و رفتارهای قابل‌پیش‌بینی ما را در یک چرخه تکراری قرار می‌دهد. هر هفته یک تغییر جدید در زندگی‌تان اعمال کنید. به طور مثال به کلاس آشپزی بروید، دکور خانه‌تان را عوض کنید و یا حتی آخر هفته‌ها به سفر بروید. اینکه روتین زندگی خود را تغییر دهید و چیزهایی را انجام دهید که قبلاً هیچ‌گاه امتحان نکرده بودید باعث می‌شود تا فرصت‌های جدیدی را خلق کنید و پتانسیل‌های نهان خود را کشف کنید. 

 پشیمانی را رها کنید
پشیمانی شما را درگذشته حبس می‌کند تا از حال و آینده خود غافل شوید. اگر موضوعی درگذشته ذهن شما را درگیر کرده و نمی‌توانید از شرش خلاص شوید آن را روی یک برگه بنویسید و خاکش کنید یا بسوزانید. گذشته را نمی‌توان تغییر داد. به این فکر نکنید که باید چه کاری انجام می‌دادید یا چه رفتاری می‌داشتید. گذشته دیگر در دسترس نیست و نمی‌توان آن را تغییر داد تنها چیزی که قابل تغییر است حال و آینده شماست پس پشیمانی را رها کنید و در لحظه به زندگی‌تان ادامه دهید.

دوستانتان را عوض کنید
افراد منفی که سعی دارند شما را پایین بیاورند حذف کنید. بودن در کنار افراد منفی انرژی شما را تخلیه می‌کند تاحدی‌ که گاهی اوقات احساسات بد آنها به شما هم سرایت می‌کند. افرادی را برای دوستی انتخاب کنید که با شما هم مسیر هستند. بودن در کنار این افراد به شما فرصت می‌دهد تا چیزهایی زیادی یاد بگیرید و در جهت رسیدن به اهدافتان گام بردارید.

          

چگونه تغییر کنیم؟
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...