چگونه با کمال گرایی مقابله کنیم؟

16 (روانشناسی)

چگونه با کمال گرایی مقابله کنیم؟

چگونه کمال گرایی را رها کنیم؟

یک ذهن کمال گرا تمایل دارد تا به جزئیات بیشتر از هرچیزی اهمیت دهد و همه چیز را به نحو احسن انجام دهد. هرگونه اشکال در روند کار ممکن است ساعت ها آن ها را درگیر کرده و و قت وانرژی شان را هدر دهد. کمال گرایی سبب می شود تا هیچ گاه رضایت کافی ار آنچه انجام می‌دهید نداشته باشید و در چرخه ای از توقعات پوچ خود گیر کنید. 
چه بسا افراد کمال گرا هرگز شروع نکنند آنها همیشه در انتظار فرصت های دست نیافتنی زندگی شان می‌مانند. اگر مثلا هیچ گاه بیزنس خود را شروع نکرده اید چون فکر می‌کنید باید حتما پولدار باشید یا انقدر حرفه ای کار کنید که کسی نتواند روی دستتان بلند شود، شما کمال گرا هستید. اما چه طور میتوان کمال گرایی را رها کرد؟


 اهداف غیر واقعی تعیین نکنید
در تعیین اهداف واقع بین باشید. اهداف شما باید ملموس و قابل اندازه گیری باشد. برای اینکه اهداف واقع بینانه تعین کنید باید از این فرمول استفاده کنید : هدف واقعی+مدت زمان+ تلاش = نتیجه ملموس. به طور مثال اگر قصد دارید به وزن دلخواه خود برسید باید ابتدا تعیین کنید می خواهید چه مقدار وزن را در چه بازه زمانی کم کنید و برای رسیدن به این هدف چه کار هایی می توانید انجام دهید.


فقط شروع کنید
مهم نیست که کجا هستید و چند سال دارید و یا چه می خواهید ، فقط شروع کنید. منتظر نیاشید تا شرایط ایده آل شود و شروع کنید. شرایط هیچ گاه بهتر نخواهند شد این شما هستید که باید شرایط را بهتر کنید. زمانی که تصمیم می‌گیرید شروع به تغییر شرایط کنید ابتدا ممکن است همه چیز بهم ریخته و نامطلوب به نظر برسد اما رفته رفته با تلاش ها شما همه چیز سر جای خودش قرار خواهد گرفت.


به نتیجه فکر نکنید
بارزترین ویژگی افراد کمال گرا ترس از شکست است به جای ساختن مسیر تنها به رسیدن فکر می‌کنند و اگر در این راه شکست بخورند ناامید شده و دست از تلاش بر می‌دارند . به این که نتیجه کارتان چه خواهد شد فکر نکنید تنها از مسیر رسیدن به اهداف لذت ببرید. این را بدانید که شکست خوردن بخشی از مسیر رسیدن به هدف است و قطعا اجتناب ناپذیر خواهد بود. بسیاری از افراد موفق از شکست هایشان درس گرفته اند و آن را عامل مهمی در موفقیتشان دانستند.


کلی نگر باشید
کمال گراها بیش از حد خود را درگیر جزئیات کم اهمیت می کنند و تصور می کنند که تمام جزئیات کار را باید به نحو احسن انجام دهند . وجود نقص های کوچک است که بعضا گاهی باعث دستیابی به موفقیت های بزرگ می شود. به این فکر کنید که جزئیات یک کار تا چه اندازه می‌تواند وقت گیر باشد و انرژی تان را تحلیل برد. کارهای جزئی تنها به دقت و توجه جزيی شما نیاز دارند.


استاندارد های خود را پایین بیاورید
 اگر از آن دست افراد هستید که شعارتان همه  چیز یا هیچ چیز است و یا همیشه سعی می کنید 100٪  توان خود را برای هر کاری بگذارید باید توجه داشته باشید که لازم نیست تمامیت خود را خرج همه ابعاد زندگی کنید. شما نمی‌توانید هم پدر فوق العده ای باشید . هم کارمند نمونه ای شوید و در عین حال یک ورزشکار حرفه ای هم باشید. برای غلبه بر کمال گرایی باید استاندارد های خود را در حد لزوم پایین بیاورید و تلاش کنید به جای بهترین بودن، بین بخش های زندگی تان و با توجه به الویت های خود تعادل ایجاد کنید. این ایجاد تعادل باعث می‌شود به جای تلاش برای کنترل همه چیز ، از زندگی تان لذت ببرید.


دست از مقایسه کردن بردارید
اینکه افرادی را به عنوان الگو خود قرار دهید بد نیست اما هیچ گاه شرایط زندگی، الویت ها و استاندار های خود را در ترازوی مقایسه قرار ندهید. لازم نیست زندگی خود را با ایده آل های جامعه و رسانه ها تطابق دهید. رسانه ها جمعی مثل تلوزیون، مجلات و شبکه های اجتماعی سعی می‌کنند تا چهره ای متفاوت از آنچه که هست به دنیا ارائه دهند. نگذارید این واقعیت مجازی حقیقت زندگی تان را نابود کند. 

 

چگونه با کمال گرایی مقابله کنیم؟
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...