راه های غلبه بر تنبلی

16 (روانشناسی)

راه های غلبه بر تنبلی

تنبلی یک سیستم به خصوص نیست که در آن گیر افتاده باشید بلکه تنها شرایطی گذرا است که می توانید از آن عبور کنید. برای غلبه بر تنبلی باید یک ریشه یابی عمیق صورت دهید تا ابتدا ببینید اصلا چرا در این تله گیر افتاده اید.  تله ای که از چرخه به عقب انداختن کارها و سپس احساس پشیمانی تشکیل می‌شود و می‌تواند باعث کمبود انگیزه ، ندانستن مقصد و هدف ، نداشتن علاقه یا احساس سردرگمی شدید شود. احتمالا با این مثال آشنا هستید ساعت های زیادی را صرف نگاه کردن به تلوزیون می‌کنید اما چیزی به نام زمان همیشه خفتتان می‌کند متوجه میشوید که ساعت های زیادی را هدر دادید و خوب باز هم احساس پشیمانی و سردرگمی. برای گذر کردن از این شرایط ناخوشایند دلالیل تنبلی را بشناسید:

 از شکست خوردن هراس دارید 
درست است ، شکست خوردن واقعا ترسناک و ناخوشایند است. شکست خوردن در بیزنس و یا کارتان بیشتر شبیه پایان دنیا به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که تنها فصلی از زندگی تان به پایان رسیده است. تصوری که از شکست دارید را تغییر دهید چون به شما اجازه نخواهد داد فرصت های جدید پیش رویتان را ببینید. شکست خوردن اجتناب ناپذیر است تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که معنایی جدید و عمیق تری از شکست خلق کنید تا درهای جدیدی از امکان ها به رویتان گشوده شود.

 یک عامل درونی بازدارنده شما را از تغییر منصرف می کند
تلوزیون ، رسانه ها ، اخبار ، دوستان و حتی خانواده تان تاثیر زیادی بر شکل گرفتن ناخودآگاهمان دارند که غالبا متوجه اثر آن بر روان خود نیستیم. بعضی از این تاثیرات که در ذهنمان هک شده است گاهی خود را درقالب باور های مخربی مثل حس کافی نبودن ، ترس ، شرم و .. نشان می دهید. که باید آن را ریشه یابی و درمان کنید.

 منتظر یک عامل محرک بیرونی هستید
تغییر عاداتی مثل تنبلی که در وجود تان ریشه دارند با محرک های بیرونی از بین نخواهند رفت ، منتظر اتفاقی نباشید تا شما را مجبور به حرکت و تغییر کنید این اتفاق را خودتان رقم بزنید. و گرنه محرک های انگیزشی که رسانه ها به خوردتان می دهند تنها مانند یک مسکن تاثیری موقتی و گذرا دارند.

بعد از ریشه یابی و کشف علت باید به دنبال راه هایی برای غلبه بر تنبلی باشیم.

 کارهایتان به چندین کار کوچک تقسیم کنید
چگونه یک کیک یک کیلویی را می‌خورید؟ خوب معلوم است لقمه به لقمه . چگونه وزن کم می کنید؟ با انجام تمرینات کوچک روزانه . به طور مثال این هفته تصمیم می گیرید تغیرات کوچکی در رژیم غذایی تان اعمال کنید و عصر هاهم به پیاده روی بروید . هفته بعد مقدار غذای مصرفی تان را کاهش می دهید و دویدن را جایگزین پیاده روی می کنید. و از هفته های بعد شاهد تغیرات وزنی خود می‌شوید. اما نکته اصلی این است که برای هربار شروع کردن باید اراده داشته باشید توجه کنید که همیشه شروع کردن سخت است اما وقتی شروع کنید ادامه دادن آسان تر خواهد بود.

  اهداف قابل دسترس و واقعی  تنظیم کنید 
هدفتان این این است که تا آخر این هفته 20 کیلو وزن کم کنید؟ غیر ممکن است . برای تنظیم اهدافتان همیشه 4 سوال اساسی از خود بپرسید 
-    آیا هدف من قابل لمس است؟ اگر هست چقدر زمان می برد؟
-    آیا باید مهارت جدیدی یاد بگیرم؟
-    آیا نیاز دارم شغلم را تغییر دهم؟
-    آیا باید برای هدفم سرمایه گذاری مالی کنم؟ چطور؟ چقدر؟
پرسیدن این دسته از سوال ها یک تصویر کلی در باره هدف و سری اقداماتی که باید در جهت رسیدن آن اعمال کنید به شما خواهد داد که می‌توانید با استفاده از آن برنامه ریزی کنید. 

 یک همراه یا دوست هم هدف با خودتان پیدا کنید
این همراه می تواند یک دوست، معلم و یا مربی باشد .داشتن یک همراه سخت گیر و مسئولیت پذیر که با شما صادق نیز هست کمک می‌کند نسبت به اهدافتان پایبند باشید ، یک همراه کسی است که اهداف شما را می‌شناسد با شما تقریبا هم مسیر است ، می داند چگونه باید به اهداف مشترکان برسید و چگونه باید به شما انگیزه لازم برای حرکت را بدهد. ابتدا ممکن است داشتن چنین همراه سخت گیری خیلی وحشتناک به نظر برسد اما زمانی که تغییرات خودشان را نشان دهد به این فرآیند علاقه مند تر خواهید شد. 

 

راه های غلبه بر تنبلی
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...