ترفند های بهبود زبان بدن

ارتباط موثر

ترفند های بهبود زبان بدن

تاثیر زبان بدن بر ارتباط موثر
زبان بدن تنها قسمت کوچک اما مهمی از مفهوم وسیع هوش هیجانی را در بر می‌گیرد، زبان بدن زبان احساسات شماست و افراد بیشتر از آن که به آنچه می شنوند واکنش دهند ، در واقع به احساساتی که درک می‌کنند، واکنش نشان می دهند. کار زبان بدن در حقیقت ارسال پیام  انرژیکی از طرف شما به سوی مخاطب است. این پیام ها نظر افراد درباره شما را شکل می دهد. برای اینکه در نظر افراد موجه ، با اعتماد به نفس و قابل اعتماد به نظر برسید باید به زبان بدنتان توجه کنید.


لبخند بزنید

لبخند زدن شما را خونگرم تر صمیمی تر و قابل اعتماد تر از آنچه تصور می‌کنید نشان می‌دهد. در واقع کلید اصلی ارتباط موثر این است که با بدنتان به شنونده بفهمانید میتوان به شما اعتماد کرد. شاید فکر کنید لبخند زدن درست وقتی که همه چیز بهم ریخته به نظر می رسد ، کاری غیر عقلانی باشد. اما تحقیقات نشان داده اند اخم کردن ، ترش رویی و و دیگر حرکات این چنینی در حالات صورت شما ، سیگنال هایی را به مغز مخابره می‌کنند که حاکی از شرایط سخت دارد . مغز در شرایط سخت نیز مقدار عظیمی از هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را در جریان خونتان ترشح می‌کند که به طور چشم گیری میزان استرستان را افزایش می‌دهد. برای خلاص شدن از این شرایط به محض مواجهه با عامل خارجی که استرستان را برانگیخته ، نفسی عمیق بکشید و لبخندتان را حفظ کنید. 


ارتباط چشمی موثر برقرار کنید

هیچ چیز جز ارضای حس دیده شدن و مهم بودن نمی تواند ادامه یک ارتباط را تضمین کند و بهترین راه برای دادن این حس به مخاطب برقراری ارتباط چشمی است. شاید در ظاهر عملا چیزی را بر زبان نیاورید اما در واقع به مخاطب می‌گویید:حرف هایت برایم مهم است چون تو مهمی. اما برقراری این ارتباط آنقدر ها هم که فکر می‌کنید ساده نیست . برای اینکه با مخاطب ارتباط چشمی موثر برقرار کنید نباید به چشمان طرف مقابل زل بزنید یا طوری به مخاطب نگاه کنید که احساس ناراحتی به او دست دهد. ارتباط چشمی در صورتی موثر واقع خواهد شد که تسلط شما به گفتگو ، اعتماد به نفس و صداقت شما را به مخاطب نشان دهد در غیر این صورت برقراری ارتباط چشمی تنها باعث می شود تا عجیب به نظر برسید.


به طرز نشستن خود توجه  کنید

سعی کنید صاف بنشینید شانه هایتان را کمی عقب دهید طوری پوزیشن بدنی تان را تنظیم کنید که مخاطب حس کند اعتماد به نفس کافی دارید، همه چیز تحت کنترلتان است و هیچ چیز نمی‌تواند این اعتماد به نفس را بر هم زند. اما در این کار آنقدری هم زیاده روی نکنید که خود خواه به نظر برسید. نشستن های طولانی مدت ممکن است حفظ این پوزیشن مهم را سخت تر کند به طوری که مجبور شوید برای کاهش این خستگی و تنش، زیاد از حد وول بخورید ، پایتان را تکان دهید یا حرکاتی غیر معمول از خود نشان دهید . تلاش کنید تا این حرکات را  به کمترین حد ممکن برسانید چراکه توجه مخاطب را از حرف ها به حرکات تنش زای بدن تان منتقل می کنید.


مراقب دست هایتان باشید

حرکات بیش از حد دست ها ،‌ اشاره کردن های افراطی با دست ، تماس دست ها با گردن و چانه می تواند تا حد زیادی شما را آشفته، عصبی یا ترسیده نشان دهد. چیز مهم تری که باید مراقب آن باشید حفظ فاصله با مخاطب است. بسته به میزان صمیمت با افراد ، رسمی یا غیر رسمی بودن قرار ملاقات و فاکتور های این چنینی فاصله تان را با مخاطب تنظیم کنید. رعایت نکردن این نکات در ملاقات های مختلف ممکن است به سوء برداشت و ناراحتی طرف مقابل ختم شود.

حرکاتتان را بیش از حد کنترل نکنید

با همه این اوصاف اما تلاش نکنید تا مدام حراکاتتان را کنترل کنید. آرام باشید و اجازه دهید تا زبان بدنتان با جریان گفتگو و فضای حاکم بر آن همراه شود. کنترل کردن بیش از حد زبان بدن تنها باعث می شود رشته کلام از دستتان خارج شده و بیش از حد مظطرب به نظر بیایید. یک نفس عمیق بکشید و تنها سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. 
 

ترفند های بهبود زبان بدن
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...