رفتار حرفه ای در محل کار

ارتباط موثر

رفتار حرفه ای در محل کار

رفتار حرفه ای در محل کار تضمین کننده امنیت روانی کارکنان و جو حاکم بر سازمان است. داشتن رفتار حرفه ای در محل کار باعث می‌شود افراد استرس وتنش روانی کمتری را متحمل شده و درنتیجه بهره وری و رضایت بیشتری را تجربه کنند.در واقع اصلا مهم نیست چه شغلی دارید و یا در یک سازمان به چه کاری مشغول هستید این رفتار حرفه ای شماست که کیفیت کارتان را تعیین می کند نه عواملی چون سابقه شغلی یا میزان تحصیلات.

اگر می خواهید در محیط کار با اخلاق حرفه ای تان شناخته شوید راهکار های زیر برای شماست:
به دیگران احترام بگذارید
 رفتار شما تنها چیزی است که شما را از باقی همکارانتان متمایز می کند می‌توانید رفتاری مودبانه و با احترام از خود نشان دهید و یا بالعکس اعتقادی به آداب رفتار اجتماعی نداشته باشید. انتخاب با خودتان است چون به هر حال احترام گذاشتن به همکاران برای شما ارزش و احترام متقابل به همراه دارد. احترام گذاشتن به افراد، سازمان و ارزش های سازمانی موجب می شود تا در جوی آرام بتوانید به مسائل و مشکلات محل کار خود رسیدگی کنید.


مسئولیت پذیر باشید
 فارغ از عواقب منفی یا مثبت یک عمل،مسئولیت آن را کاملا بر عهده بگیرید. مسئولیت پذیری نشان می‌دهد شما وجدان کاری بالایی دارید. باید وظایف محول شده را به خوبی انجام دهید و برای پیشبرد اهداف سازمانی که در آن مشغول به کار هستید از هیچ تلاشی دریغ نکنید چرا که در هر حال شما به سازمانی که در آن مشغول به کار هستید تعهد دارید و پایبندی به این تعهدات ، امضای حرفه ای بودن شماست. 


مهارت های خود را افزایش دهید
اگر همیشه سعی می‌کنید اطلاعات، مهارت ها و توانایی خود را به روز نگه دارید و آن ها را توسعه دهید شما رفتاری حرفه ای دارید . وقتی شروع می‌کنید تا مهارت های خود را افزایش دهید همراه با پیشرفت سازمان شما هم رشد و پیشرفت می کنید. سعی کنید همیشه به روز باشید و بسته به موقعیت ها و چالش های پیش آمده در محل کار ، مهارت های مورد نیاز را فرا بگیرید.


معتمد باشید
افشا نکردن اسرار و اطلاعات محرمانه سازمان نشان از تعهدات اخلاقی ارزشمند شما دارد. سازمان ها همیشه برای نیرو های قابل اعتماد اهمیت و ارزش بیشتری قائل‌اند گذشته از همه این ها اگر قابل اعتماد بودن خودتان را نشان دهید افراد ترجیح می دهند اطلاعات بیشتری از روند کار را در اختیارتان بگذارند در نتیجه به بیشتر به مسائل پیرامون واقف خواهید شد و می‌توانید در موقعیت های مختلف تصمیمات و انتخاب های آگاهانه تری داشته باشید.

به قوانین محل کارتان احترام بگذارید
هر سازمانی در قالب یک سری چارچوب و قوانین عمل می کند. ممکن است بعضی از این قوانین به نظرتان عجیب غریب یا ناعادلانه به نظر برسد اما سعی کنید در صورتی که پایبندی به این قوانین برایتان سخت است از مدیرتان بخواهید برایتان تبصره ای در نظر بگیرد یا اگر واقعا نمی‌توانید با قوانین سازمان کنار بیایید خیلی محترمانه از شغل خود استعفا دهید در غیر این صورت باید به قوانین متعهد بمانید.


وقت شناس باشید
وقت شناسی یکی از مهم ترین اصول حرفه ای بودن است . به موقع حاضر شدن در محل کار، تحویل به موقع پروژه ها و ... نشان می‌دهد منظم هستید و ارزش زیادی برای انجام به موقع و درست کارها قائلید. به عنوان یک عضو حرفه ای، وقت شناس بودن باید الویت شما باشد . اگر دائما دیرتر از حد معمول به سرکار بروید ، در جلسات دیر حاضر شوید یا تحویل پروژه هایتان را مدام به عقب بیندازید خودتان را به عنوان فردی سهل انگار که کار برایش اهمیت چندانی ندارد ، به سازمان معرفی می‌کنید.


لباس مناسب بپوشید
گرچه ارزش انسان ها را نمی توان با لباس تنشان سنجید اما فضای حرفه ای بودن ایجاب می کند تا با ظاهری مطابق با محیطی که در آن فعالیت می‌کنید ظاهر شوید زیرا بدون شک چیزی که در نگاه اول مورد توجه قرار می‌گیرد ظاهر شماست. اگر لباس فرم مخصوص ندارید اصل سادگی و پاکیزگی را پیش بگیرید. سعی کنید لباس هایتان چروک، کثیف یا بدبو نباشد تا هم باعث اذیت و آزار همکارن نشوید و هم تصویر اجتماعی خودتان حفظ شود. 

رفتار حرفه ای در محل کار
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...