اعتیاد به کار چیست و چگونه آن را مدیریت کنیم؟

7

اعتیاد به کار چیست و چگونه آن را مدیریت کنیم؟

اعتیاد به کار 
اعتیاد به کار و شغل یکی از مخرب ترین عاداتی است که زندگی کاری و شخصی تان را دچار اختلال می کند. اجازه دهید گاهی اوقات برخلاف میلتان هم که شده از کار فاصله بگیرید. این فاصله هرچند کوتاه باشد می‌تواند سلامت جسم و ذهن تان را تضمین کند و بهره وری تان را هم افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از نیمی از کارمندان در ایالات متحده آمریکا از اعتیاد به کار رنج می‌برند بر اساس این گزارش این افراد تقریبا هر هفته چهار ساعت خارج از سازمان و بدون حقوق کار می‌کنند و همچنین چهار ساعت در روز درباره کار خود فکر می کنند( منبع: سایت فوربز ) اما اینکه آیا معتاد به کار هستید و چگونه می توان با این عادت مخرب مبارزه کرد را در ادامه بخوانید:
از کجا بفهمم به کار اعتیاد داریم؟

 با اینکه اثرات مخرب کار زیاد بر روی سلامت جسمی ، روحی و خانوادگی تان را مشاهده می کنید اما باز هم هروز ، مقدار بیشتری از آنچه به شما محول شده کار می کنید.
حتی وقتی کار نمی کنید هم به طور مداوم و مکرر درباره کارتان حرف می زنید یا فکر می کنید.
حتی در تعطیلات و روزهای آخر هفته هم ترجیح می دهید به جای تفریح و استراحت ، کار کنید.
خارج از محیط کار احساس استرس ، افسردگی ، سردرگمی ، و بی فایده بودن می‌کنید و اغلب برای فرار از این احساسات به کار کردن پناه می‌آورید
تنها زمانی احساس رضایت می‌کنید که ساعات زیادی را مشغول به کار بوده باشید.
اگر هریک از این علائم را در خود مشاهده می‌کنید ، معتاد به کار هستید و برای غلبه بر آن باید:
رفتار های مخرب تان زیر نظر بگیرید:
داشتن هدف در زندگی و تلاش برای رسیدن به اهداف کاری را با اعتیاد به کار اشتباه نگیرید. تلاش های برنامه ریزی شده و هدفمند در صورتی که انرژی تان را تخلیه نکند و عملکردتان در زندگی روزمره را دچار اختلال نکند می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. اما رفتار های مخربی که به سلامت روان و جسم آسیب می زند را نمی توان با اعتیاد به کار توجیه کرد. اگر آخر هفته ها هم کار می کنید یا بعد از ساعت کاری تان هنوز هم به ایمیل های کاری پاسخ می دهید هر بار مچ خوتان را بگیرید تا ببینید این رفتار از کجا نشات می‌گیرد. آیا می ترسید کارهایتان عقب بیفتد؟ شغلتان را از دست دهید؟ یا بی انگیزه به نظر برسید؟ اما آیا این ترس ها ریشه در واقیت زندگی شما دارد یا  فقط زاییده ذهنتان هستند؟
موضوع را با مدیر خود درمیان بگذارید:
در یک فرصت مناسب موضوع را با مدیر خود مطرح کنید . یک برنامه کاری مشخص از او بخواهید و صادقانه از درخواست کنید که نیاز دارید تعادل بیشتری میان زندگی کاری و شخصی خود برقرار کنید. اگر مدیرتان برای تحویل کارها بیش از حد فشار وارد می‌کند ، کارهایتان را بر اساس ضرورت الویت بندی کرده و بیخیال کار های کم اهمیت تر شوید فراموش نکنید که حالا دنبال بهره وری بیشتر هستید نه کار بیشتر!
یک وقفه شغلی ایجاد کنید:
در صورت امکان یک وقفه شغلی ایجاد کنید ، به سفر بروید یا چند هفته ای را فقط با خانواده و دوستان وقت بگذرانید. اگر فشار کاری تان آنقدر زیاد است که نمی‌توانید مدتی از آن دور بمانید شغلتان را ترک کنید و سلامتی و خانواده تان را در الویت قرار دهید.
انتظارت خود را پایین بیاورید:
در انجام هر کاری یک حد استاندارد معقول تعریف کنید و بر اساس آن کارهایتان را انجام دهید . نیازی نیست برای انجام کارها رفتار های وسواس گونه به خرج دهید تا آن را به نحو احسنت انجام دهید. با توجه به اهمیت هرکار، زمان، میزان دقت و تلاش محدودی در نظر بگیرید.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که به کار خود اعتیاد دارند اغلب مجموعه رفتارها و توجیهات گوناگونی برای سرپوش گذاشتن بر این اعتیاد دارند اما در نهایت همه آن ها علاوه بر اختلالات شخصی و اجتماعی گوناگون به یک نقطه مشترک یعنی فرسودگی شغلی می‌رسند و حتی شاید دیگر قادر به کار کردن نباشند. پیشگیری و شناسایی این نوع از رفتار های مخرب می تواند مسیری به سوی اعتدال در زندگی شخصی و شغلی باشد.

اعتیاد به کار چیست و چگونه آن را مدیریت کنیم؟
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...