مدیریت استراتژیک چیست و چگونه باعث موفقیتمان می‌شود؟

شایستگی های مدیریت

مدیریت استراتژیک چیست و چگونه باعث موفقیتمان می‌شود؟

مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک به زبان ساده یعنی خلق یک سیستم . سیستمی که در آن شما توانایی این را دارید تا  با اجرای  یک تحول عظیم در وضعیت فعلی تان، برنامه ای برای پیشبرد اهداف سازمان تنظیم کنید. در مدیریت استراتژیک شما اهدافتان را مشخص می کنید، سپس با برنامه ریزی صحیح و البته اصولی  برای رسیدن به آنچه می خواهید ، استراتژی هایتان را اعمال می‌کنید.


چگونه مدیریت استراتژیک به موفقیت مان کمک می کند؟
وجود یک استراتژی قوی همیشه برای رشد و پیشرفت سازمان ها مسئله ای ضروری بوده است ، داشتن استراتژی مشخص می‌کند که سازمان چگونه باید در یک صنعت به خصوص رقابت و همکاری کند، چگونه بستر رشد و موفقیت را فراهم آورد و چگونه این بستر را همواره گسترش دهد. 


چگونه در اعمال مدیریت استراتژیک برای کسب و کار خود مهارت پیدا کنیم؟


مشورت کردن با افراد خبره را نادیده نگیرید:
اگر مشورت کردن را کار بیهوده ایی میدانید تا زمانی که به اهمیمت آن پی نبرده اید اصلا این کار را نکنید چرا که مشورت تاثیرات خود را تنها برای کسانی که به آن باور دارند آشکار خواهد کرد.تقریبا تمامی مدیران موفق از نقش مهمی که مشورت در پیشرفت آنها داشته آگاهند و هنوز هم مدیران تازه کار را تشویق می کنند تا با افراد حرفه ای نشست و برخواست کنند ، از آن ها ایده بگیرند و برای پیشرفتشان از آنها مشورت بگیرند.


ریسک پذیر باشید :
پذیرفتن ریسک برای تبدیل شدن از یک شرکت معمولی به یک شرکت حرفه ای ضروری است . باید حاضر باشید از بپرید و به سوی چشم اندازی که از سازمان خود در سر دارید پرواز کنید. درست است که ریسک کردن برخلاف آنچه سخنرانان انگیزشی ادعا می کنند همیشه هم نتایج خوشایندی نخواهد نداشت و یک روی سکه ریسک شکست است اما حتی اگر هم شکست بخورید برد کرده اید چرا که درس هایی که برای موفقیت نیاز داشته اید را خواهید آموخت.

واقعیت فعلی سازمانتان را بپزیرید اما بلند پروازانه برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید:
ممکن است واقعا سازمانتان در وضعیت بدی باشد که حتی اگر این طور هم نبود داشتن یک هدف و چشم انداز برای رشد سازمان و جلوگیری از رکود آن ضروری خواهد بود.ضعف ها ، نقاط قوت و کم و کاستی های سازمان را واقع بینانه بپزیرید و برای برطرف کردن و توسعه هرچه بیشتر نقاط قوت تلاش کنید.


مطالعه کنید و اطلاعات خود را افزایش دهید:
آگهی از شیوه های مدیریتی روز دنیا ،آشنایی با بزرگان صنعت خودتان و استفاده از تجربیات هم صنفان ، آگاهی تان را برای کارآمد کردن  هرچه بیشتر شیوه مدیریتی و به کار گیری آن در سازمان ، به طور چشم گیری افزایش خواهد داد.

در استفاده از مدیریت استراتژیک از چه اشتباهاتی دوری کنیم؟

خودسرانه و بدون مشورت برنامه ریزی کردن:
به عنوان مدیر یک سازمان باید در فرایند های برنامه ریزی، دیگران را ، هرچند که نقششان کم اهمیت به نظر بیاید، در این فرایند دخیل کنید. خلق یک برنامه استراژیک نیازمند بررسی همه جانبه نقاط ضف و قوت سازمان است. به همین منظور بعد از اینکه سازمان را از بالا تا پایین بررسی کردید نیاز است تا با افرادی خبره در این باره مشورت کنید چراکه شما تنها تصویری جامع از یک سازمان را می بینید در حالی که همه چیز در بطن آن در حال اتفاق افتادن است.

پیچیده کردن فرایند:
تصور نکنید که هر چقدر برنامه ریزی تان پیچیده تر باشد استراتژیک تر خواهد بود. در مدیریت استراتژیک ما به دنبال سادگی ، کارآمدی و پیشرفت هستیم و قرار نیست این برنامه اعضای یک سازمان را سردرگم کند بلکه باید به عنوان کلیدی برای حل مشکلات سازمان تعبیر شود. هر چقدر سعی کنید برنامه را اصولی تر ، قابل اجرا تر و قابل فهم تر ارائه کنید به همان اندازه هم پیشرفت خواهید کرد.


تقلید از متد های مورد استفاده ی رقبا:
درست است که استفاده از تجربیات رقبا و شناسایی سبک مدیریتی آنها می‌تواند برای الگو برداری مفید باشد اما تقلید مطلق بزرگترین اشتباهی است که میتوان مرتکب شد. یک برنامه استراتژیک باید منحصر به فرد و متناسب با ظرفیت های سازمانی شما طراحی شود. یک متد هرچقدر هم که عالی و کارآمد به نظر برسد برای استفاده صرف توسط سازمان شما مناسب نخواهد بود و باید با توجه به چالش ها ، مشکلات و سیستم موجود در سازمان تنظیم شود.


پایبند نبودن به برنامه:
به عنوان مدیری که باید برنامه را به مرحله اجرا برساند باید در اجرای این برنامه سخت کوشانه عمل کنید و آن را پشت گوش نیندازید. یک برنامه تنها زمانی نتایج خود را نشان خواهد که مو به مو اجرا شده و در حین اجرا اشکالات و کاستی هایش شناسایی و برطرف شود. 

 

 

 

 

 

    

 

مدیریت استراتژیک چیست و چگونه باعث موفقیتمان می‌شود؟
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...