قانون 50/30/20 چیست؟

رهبری

قانون 50/30/20 چیست؟

 

اگر برای مدیریت منابع مالی تان در سمینار های مدیریت مالی شرکت کرده اید ، برنامه های مدیریت مالی مختلفی را در تلفن همراهتان نصب کرده اید ، کتاب خوانده اید و یا حتی مشاور گرفته اید اما هنوز آخر ماه پول کم می آورید باید بدانید همه این روش ها مفید هستند اما پیچیده ترین راه ها لزوما بهترین نیستند. در واقع مدیریت مالی می‌تواند از یک قانون بسیار ساده اما کاربردی پیروی کند. قانون ۲۰-۳۰-۵۰ دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید. قانون ۲۰-۳۰ـ۵۰ یک روش مدیریت بودجه کارآمد است که در کتاب تنها برنامه مالی شما برای یک عمر (All Your Worth: The Ultimate Lifetime Money Plan) نوشته الیزابت وارن مدیر مالی است ،  که به عنوان بهترین روش مدیریتی بودجه معرفی شده است.
این قانون چگونه کار می کند؟

ماهیانه ۵۰٪ از درآمدتان را به رفع نیاز های ضروری اختصاص دهید مثل:
اجاره خانه 
پرداخت قبوض آب و برق 
پرداخت پول بیمه 
خرید خانه
به طور مثال اگر درآمد ماهیانتان ۱۰ ملیون تومن است ۵ ملیون آن باید صرف نیاز های ضروریتان شود اما از آنجا که درآمد هر فرد متفاوت است و ممکن است نیاز های اساسی تان بیش تراز این ها خرج روی دستتان بگذارد الیزابت وارن پیشنهاد کرده است که تغییراتی را در جهت سلامت زندگی مالی تان ایجاد کنید. مثلامنبع درآمد دیگری را ایجاد کنید یا به یک خانه ارزان تر نقل مکان کنید.
۳۰٪ از درآمد خود را خرج خواسته هایتان کنید
هر هزینه غیر اضافی که دوست دارید پولتان را خرج آن کنید جزو این ۳۰٪ قرار می گیرد مثل:
خوردن غذا در رستوران
خرید لباس
حق عضویت باشگاه 
سرگرمی
اگر بیش از اندازه برای خواسته های تان خرج می کنید باید لیستی از خرج های غیر ضروری تان تهیه کنید و بعضی از آن ها را حذف کنید.
قانون ۲۰ـ۳۰ـ۵۰ به این معنی نیست که نباید از زندگی تان و خرج کردن برای خواسته هایتان لذت ببرید بلکه به معنای این است که شما در قبال خرج کردن بودجه تان مسئول هستید و باید دقت کنید که چه مقدار از بودجه تان را صرف چیز های بیهوده می‌کنید. اگر نمی‌دانید که چه چیزهایی بیهوده هستند از خودتان سوال کنید که آیا میتوانم بدون آن هم زندگی کنم؟ اگر جوابتان بله بود پس جزو نیاز های ضروری تان نیست.
۲۰٪ از درآمدتان را پس انداز کنید 
پس انداز کردن ۲۰٪ از درآمد ماهیانه تان یک سرمایه بلند مدت مالی است که می‌توانید آن را صرف پیش آمد های ضروری ، اهداف آینده و یا سرمایه گذاری کنید.  

 

قانون 50/30/20 چیست؟
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...