راهکار های حل تعارض در کسب و کار

10

راهکار های حل تعارض در کسب و کار

 

چگونه تعارضات و مشکلات پیش آمده در کسب و کارمان را حل و فصل کنیم؟

کسب و کار ها همگی دچار مشکل می شوند . شماهم احتمالا مشکلاتی را پشت سر گذاشته اید اما آیا اصلا به این فکر کرده اید که واقعا چگونه مشکلتان را حل کردید؟ در واقع برای حل مشکلاتتان آگاهانه و یا ناآگاهانه از این مدل استفاده کرده اید 
تشخیص الگو ها+پردازش=حل تعارض

همه ما در زندگی مان از الگوهایی پیروی می کنیم . طرز راه رفتن، حرف زدن و رفتارمان همگی از الگوهایی پیروی می‌کنند که ناخودآگاه آن را تکرار می کنیم. الگو های ما شیوه پردازش و عملکرد ما را تعیین می کنند که در انتها شیوه و روش تصمیم گیری و حل مشکلات ما را شکل می دهد. برای حل مشکلات باید از الگوهای ناخودآگاهتان آگاه شوید. آگاهی مهم ترین ابزار شما در این چالش است. اگر از اینکه با چه مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید آگاه باشید میتوانید قدم های مهمی در حل مشکلاتتان بردارید. برای اینکه از این فرایند آگاهی بیشتری پیدا کنید باید سه مرحله را پشت سر بگذارید.


مرحله اول: مشکلتان را شناسایی کنید 
باید درباره مشکل و یا تصمیمی که میخواهید بگیرید شفاف باشید  مثلا به جای اینکه بگویید آیا باید دفتر جدیدم را افتتاح کنم؟ از خودتان بپرسید آیا باید به دنبال شریک جدیدی باشم و بعد دفتر جدیدم را باز کنم؟ باید تمامی امکان های موجود را درنظر بگیرید تا آن را از جنبه های مختلف بررسی کنید و تاثیراتش را بر روی کسب و کارتان بررسی کنید تا بتوانید بهترین راه را انتخاب کنید. 
این روش برای گرفتن تصمیمات شخصی تان هم کاربرد دارد. مثلا به جای پرسیدن سواال آیا باید به تعطیلات بروم؟ از خودتان ببپرسید آیا باید برای تعطیلات با همسرم به یکی از ابشار های لندن سفر کنم؟. در اینجا دوباره جزییات تصمیمتان را مشخص می کنید تا اطلاعات بیشتری داشته باشید و بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. هم این طور که این سوال ها را از خودتان میپرسید سوال های بیشتری و بهتری به ذهنتان خطور می کند که شما را وادار می کند  امکان های جدیدی را پیش روی خود ببینید و بهترین انتخاب را داشته باشید.


 مرحله دوم :از ۵ نفر از نزدیکانتان مشورت بگیرید
این پنج نفر باید کسانی باشند که شما واقعا آن هارا قبول دارید و به آنها احترام میگذارید . این افراد باید شمار ا بشناسند . وقتی میگویم باید شما را بشناسند منظورم این است که کسانی باشند که  از ضعف ها و ناتوانایی های شما به خوبی آگاهند و جنبه هایی را که عموما شما آن ها را نادیده می گیرید را به شما یادآوری می کنند . وقتی از این افراد مشورت می گیرید باز خورد های متفاوتی را دریافت می کنید شما در این چالش ها به عنوان یک انسان ، رهبر و یا کارآفرین رشد بیشتری می کنید هرچه این بازخورد هارا با آغوش باز تری بپزیرید تصمیمات بهتری خواهید گرفت.


مرحله سوم: تصمیم بگیرید که آیا می خواهید راه حلتان را عوض کنید یا نه 
اگر راه حلتان برای مشکل تغییر کرد دوباره فرایند را تکرار کنید از پنج نفر دیگر برای حل مشکلتان کمک بخواهید. این بار این پنج نفر می توانند افراد ی باشند که در کار شما سررشته داشته باشند ، کسانی که در این کار تجربه دارند و یا کسانی که با مشکل شما مواجه شده و آن را حل کرده اند. این کار به شما کمک میکند قبل از اینکه تصمیم بگیرید اطلاعات جدید و تازه ایی را دریافت کنید . وقتی شما آماده دریافت انواع اطلاعات و توصیه ها و پیشنهادات از دنیای اطراف باشید آن هارا از منابع و افرادی که انتظارش را ندارید دریافت می کنید. و ظرفیت های خود را برای یادگیری و تصمیم گیری نهایی افزایش می دهید .

 

راهکار های حل تعارض در کسب و کار
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...