7 اشتباه در مصاحبه ی شغلی

18(استخدام نیرو)

7 اشتباه در مصاحبه ی شغلی

7 اشتباهی که هرگز نباید در مصاحبه شغلی مرتکب شوید

آمار ها نشان می‌دهند که در مصاحبه شغلی شما فقط با یک نگاه قضاوت می‌شوید. در این زمان بسیار کوتاه مصاحبه کننده در نگاه اول باید در مورد شما تصمیم بگیرد. اینکه چقدر فعال به نظر می رسید ،درونگرا هستید یا برونگرا؟ قابل اعتماد هستید یا نه؟این 7 اشتباه باعث می‌شود که فورا از لیست انتخابی کارفرما خط بخورید:

دروغ گفتن یا بزرگنمایی کردن درباره توانایی هایتان:

کارفرما میخواهد خود واقعی تان را بشناسد نه کسی که تظاهر می کنید هستید پس تلاش کنید تا با اعتماد به نفس و در معقولانه ترین حالت ممکن درباره توانایی هایتان با کارفرما صحبت کنید توضیح دهید که چرا برای این جایگاه شغلی مناسب ترین فرد ممکن خواهید بود.

دیر رسیدن:

گفتگویتان نباید با جمله ببخشید دیر کردم شروع شود وقتی دیر می‌رسید در واقع می گویید که من بی نظم هستم و کنترلی بر زندگی شخصی ام ندارم درست است که اتفاقات ناگهانی مثل ترافیک یا شلوغی ممکن است باعث شود تا کمی دیرتر در جلسه مصاحبه حاضر شوید اما سعی کنید برای جلوگیری از این دست از اتفاقات کمی زودتر راه بیفتید و در صورت دیر کرد با یک تماس یا پیام ، تاخیر خود را اطلاع دهید.

توضیح ندادن درباره توانایی ها و دستاورد ها:

وقتی کارفرما از شما درباره دستاورد هایی که در رزومه تان نوشتید میپرسد . مضطرب نشوید این فرمول را همیشه به یاد داشته باشید:

ابتدا تجربه ی کاری یا چالشی که داشتید را به طور خلاصه  برای کارفرما توضیح دهید. قرار نیست داستان گویی کنید پس زیاد وارد جزییات نشوید و حدالمکان از اسم واقعی افراد ، مکان ها و ... استفاده نکنید و تنها بر روی اصل موضوع مانور دهید.

 در مرحله بعدی کاری که برای بهبود یا برطرف کردن آن چالش انجام دادید را برای کارفرما بازگو کنید سعی کنید طوری این موضوع را توضیح دهید که توانایی های مثل مدیریت کردن چالش ها ، صبر ، صداقت ، هوش و ذکاوت یا هر توانایی دیگری که می‌خواهید کارفرما درباره شما بداند را از صحبت هایتان برداشت کند چرا که به هر حال اشاره صریح و تیتر وار به یک موضوع چندان قشنگ نیست . مثلا اینکه صراحتا عنوان باهوش را به خود بدهید ممکن است باعث شود تا فردی خودخواه به نظر بیاید.

در مرحله بعدی نتایجی که از آن تجربه کسب کردید را باز هم خلاصه وار توضیح دهید تا به کارفرما نشان دهید باتجربه هستید و توانایی تحلیل و بررسی اتفاقات و استفاده از فرصت ها را در جهت پیشرفت سازمانی به خوبی دارا هستید.

خیلی زیاد یا خیلی کم حرف زدن:

سعی کنید جواب هایی که به کارفرما می دهید بیشتر نه خیلی جزئی و نه خیلی کلی باشد بلکه کاربردی و حساب شده پاسخ دهید. درست است که در زمان مصاحبه ممکن است استرس داشته باشید اما سعی کنید هیجانات خود را کنترل کنید و بهترین پاسخ ممکن در لحظه را البته با صداقت کامل ، به سوالات دهید.

توجه نکردن به زبان بدن:

زبان بدن ، زبان احساسات شماست . می‌خواهید در یک مصاحبه با اعتماد به نفس ، شجاع ، ریسک پذیر و توانمند به نظر برسید؟ پس به زبان بدن خود توجه کنید. نادیده گرفتن و یا حتی زیاده روی در توجه به زبان بدن ممکن است باعث سوء برداشت های متفاوتی از سوی کارفرمایان شود. پس برای آشنایی بیشتر با تکنیک های زبان بدن به مقاله «زبان بدن»مراجعه کنید.

استفاده از تلفن همراه:

در جلسه مصاحبه فکر کنید سال ۱۹۷۳ است و گوشی موبایل هنوز اختراع نشده. زنگ خوردن، اعلان پیام رسان های مختلف ، بازی کردن با تلفن همراه و... بزرگترین اشتباهیست که میتوانید مرتکب شوید . اعلان های تلفن همراه نه تنها باعث استرس شما شده و رشته کلام صحبتتان را قطع می‌کند بلکه قطعا به عنوان یک توهین به کارفرما و فضای رسمی مصاحبه تلقی خواهد شد.

سوال نپرسیدن:

بگذارید جلسه مصاحبه تا حدودی دو طرفه به نظر برسد . با سوال پرسیدن علاقه تان را به شغل مورد نظر نشان می دهید. البته سوالاتی از قبیل مقدار حقوق دریافتی یا ساعات کاری و شرایط مرخصی و ... آن هم در جلسه اول مصاحبه ، کاملا اشتباه است و قطعا سوالاتی که می پرسید باید سنجیده شده باشند.

7 اشتباه در مصاحبه ی شغلی
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...