مهارت های مدیریتی برای مدیران تازه کار

مهارت های کلامی

مهارت های مدیریتی برای مدیران تازه کار

مهارت های ضروری برای مدیران نوپا به چهار دسته کلی برنامه ریزی ، سازمان دهی، اداره کردن و کنترل کردن تقسیم می شود که در این مقاله هر دسته را با جزئیات آن بررسی خواهیم کرد.

 

برنامه ریزی

برنامه ریزی اولین و مهم ترین قدم برای موفقیت در حوزه مدیریت است. اما برنامه ریزی سازمانی با برنامه ریزی معمولی کاملا متفاوت است. ممکن است فکر کنید در برنامه ریزی کردن استاد هستید اما اشتباه نکنید برنامه ریزی به معنای طرح یک برنامه کلی برای موفقیت نیست. در واقع برنامه ریزی سازمانی معمولا به سه دسته تقسیم می شود:

برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی تکنیکال

برنامه ریزی عملیاتی

هر کدام از این نوع برنامه ریزی ها نیز برای اهداف متفاوتی استفاده می شوند مانند:

برنامه ریزی برای کنترل فاجعه

برنامه ریزی برای موفقیت

برنامه ریزی برای کنترل بحران سازمانی

برنامه ریزی جایگزین

مهارت های مدیریتی پایه برای برنامه ریزی کار آمد:

برای اینکه بتوانید مسائل را به خوبی مدیریت کنید باید یک سری مهارت ها را در خود رشد و پرورش دهید:

بتوانید آینده را به خوبی تصویر سازی و پیش بینی کنید:

بتوانید فرصت هایی را که در رسیدن به مقصد مورد نظرتان کمک کننده خواهند بود را شناسایی کنید و از لحاظ ذهنی برای به چنگ آوردن این فرصت ها خودتان را آماده کنید.

بتوانید یک استراتژی کلی برای رسیدن به اهدافتان تعیین کنید:

اهداف کوتاه مدتی را تعیین کرده و بدانید که چه فعالیت هایی را باید در راستای رسیدن به این اهداف انجام دهید.

 بتوانید به خوبی سازمان دهی کنید:

یک مدیر باید نیرو ها ، کارها و پروژه ها را طوری مدیریت کند که در نهایت همه چیز با بهترین کیفیت انجام شده و نیرو ها به حداکثر کارآمدی ممکن برسند. به عنوان یک مدیر تازه کار شاید هنوز سرپرستی یک تیم کوچک را بر عهده داشته باشید و تصور می کنید این مهارت ها آنچنان به کارتان نخواهد آمد اما در حقیقت تمرین این دست از مهارت‌های پایه، شما را برای مدیریت شرکت ها و گروه‌های بزرگتر آماده می‌سازد.

بتوانید موقعیت سنجی کنید:

از آنجا که هیچ قطعیتی وجود ندارد که در هر موقعیت چگونه رفتار کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم، به عنوان بک مدیر تازه کار باید کاملا مسائل و مشکلات پیش آمده را بسنجید و بهترین عکس العملی را که می‌توانید از خود نشان دهید.

بتوانید به شناخت نسبتا کاملی از کارمندانتان برسید:

زمانی را اختصاص دهید و با کارمندان صحبت کنید سعی کنید آرزو ها ، اهداف و نیاز ها و مشکلاتشان را بشنوید به آنها اطمینان خاطر دهید که درکشان می کنید و فضایی را برای رشد و پیشرفت شان فراهم می کنید. به عنوان یک مدیر تازه کار باید پایه های اعتماد و صداقت را میان خود و کارکنانتان پی‌ریزی کنید.

بتوانید جزئیات را رها کرده و کلی نگرانه تر به مسائل نگاه کنید:

به عنوان یک مدیر خوب باید تمرین کنید تا مسائل را کلی تر نگاه کرده و رسیدگی به جزئیات را به کارمندان بسپارید.

بتوانید اغلب اوقات در دسترس باشید:

سعی کنید اغلب اوقات برای تیم در دسترس باشید چراکه به عنوان یک مدیر نقش پشتیبان را برای آن ها ایفا می‌کنید. هر بار سعی کنید دقایقی را به گفتگو با کارکنان اختصاص دهید. از مسائل کاری و مشکلاتشان آگاه شوید و به آن ها انگیزه و مشاوره دهید.

بتوانید پذیرای انتقادات دیگران باشید:

یک مدیر تازه کار با همه تلاشی که برای سازمان انجام دهد باز هم از سوی کارکنان مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. شما به عنوان یک مدیر باید پذیرای این انتقادات بوده و انگیزه و روحیه خود را از دست ندهید. در برابر انتقادات تند و تیزی که به عملکردتان وارد می شود بی طرفانه قضاوت کنید چرا که قطعا نکات سازنده ای در آن‌ها نهفته است.

 

در آخر اگر چه یادگیری این نکات در مدیریت بهتر یاری تان خواهد کرد اما فرآیند مدیر شدن فرآیندی زمان بر است و شما در طول آن تجاربی را فراخواهید گرفت که در هیج سایت، مقاله یا مجله ای به آن اشاره نشده است. بنابراین سعی کنید به عنوان یک مدیر تازه کار انعطاف پذیرانه در برابر مسائل و مشکلات عمل کنید و به کارکنانتان نشان دهید که واقعا خواهان پشرفت شغلی و پیشرفت سازمانی هستید.

 

 

 

 

مهارت های مدیریتی برای مدیران تازه کار
ثبت امتیاز برای این مقاله
ثبت امتیاز برای این مقاله
نظرات و پیشنهادات نظرات و پیشنهادات

نظری برای این مقاله ثبت نشده است ...